söndag 7 september 2008

Framme

Hej, och halsningar fran Guatemala!
Jag kom fram till Guatemala tisdag kvall och har alltsa varit har i fem dagar nu. Efter 24 timmars resa fran Helsingfors till Guatemala city tog jag buss till Rio Dulce onsdag morgon och har varit har sedan dess. Rio Dulce ar en liten stad (el by?) som ligger i ostra Guatemala, ca 100 km fran Karibbiska kusten. Rio Dulce heter ocksa floden som ligger vid byn, som blir en stor sjo, Lago deIzabal da man aker inat fran kusten. Fran Rio Dulce eller Fronteras som staden kallas har tar det 20 min med bat langs med floden till Casa Guatemala, barnhemmet och skolan.
Casa Guatemala driver ocksa ett hostal, som heter Hotel Backpackers, vars inkomster gar till Casa Guatemala och det ar dar var jag bor just nu. Alla volontarer jobbar 1-2 veckor pa hostallet innan de borjar jobba pa Casa Guatemala.
Da jag kom hit pa onsdag eftermiddag var har tre andra volontarer pa hostallet, Barbara fran Italien, Neil fran New Zeeland och James fran England. Igar kom en flicka fran USA, Danielle. Resten av volontarerna ar pa Casa Guatemala redan men har traffat dem eftersom de kommer till Fronteras varje onsdag och lordag.

Har ar otroligt varmt, vet inte hur manga grader men ca 30-35 och jatte-fuktigt. Man ar egentligen svettig/fuktig hela tiden och kommer att ta en tid forran man vanjer sig vid varmen, om man gor det alls.. Ocksa varmt pa natten trots att vi sover med "oppna fonster" (endast myggnat) i hostallet. Det regnar oftast en gang per dag, pa kvallen eller natten, da det kommer massor med vatten i ca 1-2 timmar, vilket ar ganska skont.

Har nu kommer over min jet-lag, men ar ganska trott eftersom jag sovit daligt de senaste natterna. Det ar hett da man forsoker somna och sedan vaknar man antingen av att nagon annan stiger upp, en tupp som gal, musik, soljuset som lyser in i rummet.. Just nu ar vi bara tre stycken dar jag sover sa blir kanske lattare att sova.

Idag behovde vi inte jobba sa vi turistade lite, Barbara och jag. Akte med buss till ett litet gammalt slott har i narheten, El Castillo de San Felipe, och akte med bat ut och doppade oss i floden/sjon, (ca 25 C i vattnet!) och sa at vi middag pa ett stalle inne i byn. Hotel Backpackers ligger pa andra sidan av floden an sjalva byn, over vilken gar en stor bro (lar vara Centralamerikas storsta men den ar inte sa stor, ca 3,5 km).

Min spanska blir battre hela tiden och det ar egentligen bra att man hinner habla lite har fore man aker till Casa Guatemala.

Karolina

1 kommentar:

puuma sa...

Hejsan Cacco!

Roligt att du börjat blogga! Härliga bilder och jätte kiva att allt är bra. Det ser ju helt underbart ut där!Svårt att föreställa sig att du faktiskt är där! =) Hur hardu fått sovet nu? Är det lika hett?
Skulle du annors kunna skicka din postadress till skolan/där du ska bo om en veska, skulle ha lite post åt dig? Söt om dig!

Kram, Marina