måndag 22 september 2008

Casa Guatemala

Nu ar jag alltsa antligen har. Det ar som att komma till en helt annan varld trots att det bara tar 20 min. med bat fran Rio Dulce. Mitt i djungeln, omringat av vatten. En djungel av massor av barn och djur..

Har varit har nu en vecka och borjar sa smanigom komma in i alla rutiner och system. Pa Casa Guatemala bor just nu ca 190 barn. Forutom barnen bor har manga familjer som jobbar i koket, med lantbruk, byggnadsarbeten eller andra uppgifter. Sedan ar har ca 15 larare och 20 volontarer, och mera volontarer ar pavag. Det ar hela tiden nagon som kommer och nagon som far, just nu ar vi ganska manga nya volontarer som kommer att stanna en tid.

Mitt jobb har kallas ¨Orientador", vilket betyder att jag tar hand om en grupp barn. Min grupp heter Ninas Pequenas, det ar en grupp pa 14 flickor i aldern 6 till 10 ar. Vi ar vanligtvis tva volontarer som jobbar med samma grupp, just nu ar det Caroline fran Frankrike och jag. Mitt jobb borjar kl. 5 da jag vacker flickorna, ser till att de duschar, klar pa sig och gor sig klara for att ga till skolan. Kl 6 ater vi morgonmal, efter det skoter flickorna sma arbetsuppgifter (stadning av sovrummet eller badrummet) och kl. 7.30 borjar skolan. Kl. 11 ar det lunch och efter det tar vi hand om flickorna tills de fortsatter i skolan fran kl 13-16. Pa kvallen jobbar jag kl 16 till ca 20 da flickorna gar och lagger sig. Under kvallen har jag vanligtvis en timme ledigt da alla barn gor nagon form av aktivitet med volontarerna, de som inte jobbar som orientadorer.

Jobbet ar tungt, speciellt nu i borjan da man inte kanner barnen och inte kan alla namn, men det blir battre dag for dag. Pa min lediga tid sover jag, vilar, laser bocker, simmar, dricker kaffe, eller hanger i volontarhuset med de andra volontarerna. Inte sa mycket egentligen att gora da man inte jobbar och alla lagger sig ganska tidigt da man stiger upp tidigt och generatorn stangs kl 8 pa kvallen (vilket betyder att det blir kolmorkt )! Pa kvallarna maste man anvanda ficklampa eller levande ljus for att kunna se nanting! I volontarhuset finns inte el, med nog ett litet kok som fungerar med gas. Bor delvis i volontarhuset och delvis i huset dar flickorna bor, det maste alltid vara en som sover med flickorna.

Vadret ar som i Rio Dulce, det har regnat en hel del nu de senaste tiden, och da det regnar sa regnar det ordentligt, som man skulle sta under en dusch. Fortfarande otroligt varmt, ca 30-35 C, men tycker inte mera att det kanns sa hett som i borjan, har vant mig vid hettan. Ganska skont att aldrig ha kallt :)

Nu ar det dags att ga pa jobb, skriver da jag har mojlighet igen och ska forsoka satta in nagon bild snart.

5 kommentarer:

Sofia sa...

OJOJ!! Jätte kiva att höra från dej!!Låter jätte spännande och utmanande!
VEM stiger upp klockan 5 på moronen!!! Sick :)

Har du fått någo kompisar bland volontärerna?

Jag saknar dej! :/

Tala me Johi igår och sa att hon skulle ta sej hit :)..hon har haft mycke jobb!

Här går allt bra förutom Kauhajaoki drama som jag skrev till dej om..11 döda!! helt hemskt, mycke liknande som Jokela för knappt ett år sen!

Annars har vädret varit helt super nu i några dagar..15 grader o sol o trädena börjar få fina färger!

Sköt om dej och försök orka!!

Jag har nu förresten fixa skype åt mej! :)

stor KRAM

Anonym sa...

Hej vannan! Later nog jatte tufft och utmamande! Speciellt att stiga upp kl.05 :) Men smaningom vanjer du dig i rutinerna... De ju verkligen ingen loma, men du gjorde dock ett ratt val av att aka dit och fa uppleva allt det dar.
Idag e de min sista lediga dag och sen borjar arbetslivet for mig ocksa... :) Aker till Finland pa veckoslutet, for min kusins brollop, sa tyvarr blir de helt pika visit bara.
Vadret i Holland har nu blivit lite kyligare (ca 16c) och regnigt, annu i forrgar var det soligt och ca 20c.
Nici Kumlin var har forra veckoslutet och halsa pa Ebba, de hade sa skoj och de var sa kiva for Ebba att ha en kompis fran Finland har, de har typ varit bastisar sedan de var 2 ar gamla :)
Kram pa dig!

Anna

Crie sa...

Hej Karolina! Livet där verkar spännande, tufft och utmanande. Garanterat en upplevlse för livet!

På jumppafronten är allt ok. Till allas vår stora förvåning har GGF inte ännu "gått omkull" trots din frånvaro...:-). Dina flickor tränar flitigt och nu har vi fått ordnat med träningar också på lördagar. Funkar bra!

Ha det bra dår, vi följer med dina göranden genom din fina blogg. Skriv så mycket du orkar och hinner - det är roligt att höra hur du har det!

Kram, Crie

Marina sa...

Hej där borta! Härligt att höra av dig och veta att du har det bra. Säkert bättre nu då magsjukan etc. är över. Din vardag låter synnerligen spännande. Här rullar allting på. Lite dramatik på truppsidan, men vi jobbar på det... Jag är själv i Hangö (nära Tvärminne) i regn & blåst hela veckan och jobbar med stammande barn. Går inte riktigt att njuta av de härliga stränderna där. Tänker på dig! Varm kram, Marina

Johi sa...

Hej kakan

super att läsa om dina äventyr, låter helt galet. Du fick alltså ett litet minnen av Mexico... nice med magsjuka, det hör väl nog tyvärr till.....Synd nog kunde jag inte göra tillfället trävligare för dig!!

Som soffi skrev har jag varit lite bysy sedan jag kom hem från bröllopsresan. Allt gick bra och snabbt. Tyvärr regna det det ganska mycket. (kan maila och berätta mera).

veckorna flyger förbi, vi har lite mycket på jobbet just nu så har inte varit så social....

FSG-väl under kontroll, Har svarit till den där typen om reglementen, hohoho, men säkert ok.

Dina gymnaster klarar sig super i truppen. Vi har knappt börjat och jag ser flera dubbelvolter på trampett & skruvar. Halvvolt volt, r-f-v, v-r-f m.m på voltbana!!! Och flickorna är ivriga, de har redan alla gjort framsteg. Mad gäller redskap kan jag inte säga något. Anna, Laura och Hanna-sofie har tyvärr slutat på redskapen.

Själv börjar jag göra mig klar för EM, vi har tävling nu på söndag och sedan är det 1,5vecka tills vi åker. Får se hur det går.

Groggen jobbar massor och skall till Kina på nästan två veckor.....

Så allt är ganska lika. Lotte har slutat jobbat och har visst kopplat av...

Stor kram, skall skicka lite bilder från brölli åt dig, du var nog redit menossa.


Cacco, det ser helt super ut där var du är och det är härligt att få läsa vad ni gör där. Kan tänka mig att det är jätte tungt! Som soffi skrev, att stiga upp 5 på morgonen???

Sköt om dig, groggen hälsar!!

Saknar dig!!! Stor kram